Rekenfaculteit Pendrecht in tijden van de Coronacrisis

De coronacrisis heeft uiteraard ook haar uitwerking op de programma’s van Stichting De Verre Bergen. Gelukkig zien we daar ook veel creativiteit en veerkracht. In een serie korte nieuwsberichten schenken we aandacht aan hoe een aantal programma’s omgaat met de uitdagingen van deze tijd.

 

Door de uitbraak van het coronavirus kregen de 118 leerlingen van de Rekenfaculteit ineens geen les meer. Alle 14 tutoren van de Rekenfaculteit gingen vanuit huis hard aan de slag om de leerlingen zo veel mogelijk op afstand te kunnen blijven ondersteunen. In de eerste week na de sluiting van de scholen hebben zij een inventarisatie gemaakt van de behoeftes van leerlingen, ouders en scholen. Daaruit bleek dat er veel behoefte was aan ondersteuning, maar er tegelijkertijd ook veel op hen afkwam. Naar aanleiding van die inventarisatie heeft de Rekenfaculteit besloten om de focus te leggen op het activeren en ondersteunen van de leerlingen en tegelijkertijd het ontlasten van ouders. Daaruit volgde al snel het idee om een Rekenfaculteit website te gaan maken. Op de website kunnen alle leerlingen van de Rekenfaculteit terecht met vragen, maar ook leerlingen uit groepen die normaal geen Rekenfaculteit volgen. Deze website ging op 23 maart online. Via de website biedt de Rekenfaculteit verschillende mogelijkheden voor ondersteuning. Leerlingen kunnen met tutoren chatten, vragen stellen via een contactformulier en er is een nakijkservice. Daarnaast houdt de Rekenfaculteit “reken challenges”. Eén van deze challenges was de rekenrap. Deze gaat over de tafels van vermenigvuldigen. Het idee was dat de leerlingen vervolgens via een video de juiste antwoorden zouden opsturen. Bekijk hier de rekenrap. De winnaar van deze challenge kon haar geluk niet op: ”Ja, ik ben zo blij! ik ga voortaan aan elke challenge meedoen!”.

 

Na de eerste fase vond de Rekenfaculteit het belangrijk om de ondersteuning van hun leerlingen te intensiveren. Zij zijn aan de slag gegaan met het bieden van tutor sessies op afstand. Via Microsoft Teams krijgen alle leerlingen ongeveer twee keer per week een tutor sessie op afstand. Tijdens deze sessies werken ze vooral aan het rekenwerk dat zij vanuit school hebben meegekregen, zodat ze tegelijkertijd de ouders wat ontlasten wat betreft huiswerkbegeleiding. Inmiddels hebben de tutoren al meer dan 800 tutor sessies op afstand gehouden. Hier zijn ook de ouders van de leerlingen erg blij. Zo vertelde een ouder, nadat zij had gehoord dat haar kind erg vooruit was gegaan tijdens het thuiswerken, dat de tutorles daar heel veel aan heeft bijgedragen.

 

Ook nu de basisscholen weer open zijn werkt het team van de Rekenfaculteit nog vanuit huis. Ze blijven hun leerlingen ondersteunen met online tutor sessies. Er is extra aandacht voor leerlingen die nog niet naar school gaan omdat zij zelf tot een risicogroep behoren of een ouder of leerkracht hebben die daartoe behoort. De Rekenfaculteit is inmiddels langzaamaan weer begonnen met lessen op locatie.