Afgeronde programma’s

Challenge010

Challenge010 stelde zich ten doel om meer Rotterdamse jongeren structureel te laten sporten via school én als lid van een sportvereniging. Door deelname aan teamsport verleggen leerlingen vaak hun persoonlijke grenzen. Challenge010 organiseerde uitdagende scholencompetities. Leerlingen maakten teams via school voor zaalvoetbal, basketbal, dansen en kickboksen. Zij trainden wekelijks op school en speelden competities en toernooien. De leerlingen werden begeleid door een docent van school en door de trainers van aangesloten (top)sportpartners. Challenge010 had in 6 jaar tijd zo’n 4.500 deelnemers, waarvan 75% niet bij een vereniging sportte op het moment van inschrijven. Challenge010 werd uitgevoerd door Stichting Rotterdam Sportsupport, in samenwerking met 9 sportaanbieders en 15 scholen in het Voortgezet Onderwijs.

'N Cor

Het doel van ‘N Cor (Nieuwe Culturele Ondernemers Rotterdam) was om in 2014 tot en met 2016 bij te dragen aan vernieuwing en diversiteit binnen de culturele sector. Stichting De Verre Bergen selecteerde twee groepen van elk vijf getalenteerde ondernemers. Gedurende een jaar doorliepen de culturele ondernemers een uitgebreid programma. Daarnaast kregen zij een budget van Stichting De Verre Bergen om een vernieuwende culturele activiteit voor de stad Rotterdam te organiseren.

Cultuurwerkplaats

In de cultuurwerkplaats zijn in de periode 2013 tot en met 2016 meer dan tien kunst- en cultuureducatie projecten ontwikkeld in samenwerking met bewoners en buurtpartners in Hillesluis en Afrikaanderwijk. De projecten hadden gezamenlijk ten doel om op individueel niveau bij te dragen aan de persoonlijke ontwikkeling van de lokale jeugd en aan een betere leefbaarheid op buurtniveau.

Peutercollege

Het Peutercollege bereidde van 2012 tot en met 2018 kinderen van 2 en 3 jaar met een intensief speel- en leerprogramma voor op de basisschool. Met extra begeleiding als dat nodig was, om er zo aan bij te dragen dat minder kinderen aan de basisschool begonnen met een grote achterstand.