De Rekenfaculteit

Intensief en kwalitatief hoogwaardig rekenonderwijs

Ieder kind kan leren rekenen
Het doel

Het maximale uit leerlingen halen

De Rekenfaculteit is ervan overtuigd dat ieder kind kan leren rekenen en dat leren rekenen ontzettend leuk én uitdagend kan zijn. Tegelijkertijd heeft ieder kind zijn of haar, eigen route te bewandelen. Het is daarom de missie van De Rekenfaculteit om met maatwerk en persoonlijke aandacht het maximale uit leerlingen te halen en hen daarmee toe te rusten met die (reken)vaardigheden die zij nodig hebben om succesvol mee te draaien in de maatschappij.
Het aanbod

''High dosis tutoring''

Leerlingen uit de groepen 5 of 7 krijgen een schooljaar lang 4 á 5 uur in de week rekenlessen van hun tutor. De lessen vinden plaats op school en onder schooltijd in groepjes van 2 leerlingen met een vaste tutor en komt geheel of gedeeltelijk bovenop het reguliere rekenprogramma in de klas. De Rekenfaculteit wordt uitgevoerd door Stichting Tutoring Educatie Rotterdam (STER).
Het onderzoek

Begin en eindmeting

Stichting De Verre Bergen doet onderzoek naar de uitvoering en effectiviteit van de Rekenfaculteit. Aan de hand van de eigen rekentoets van de Rekenfaculteit (de Basic Skills Assessment) en de Cito-toetsen bepalen we met een begin- en eindmeting in hoeverre de leerling gegroeid zijn wat betreft de rekenvaardigheden.

De cijfers

65%
van de leerlingen in schooljaar 2021/2022 scoorde hoger dan de landelijk gemiddelde leerwinst
29
tutoren zijn dit jaar betrokken bij de Rekenfaculteit
1.387
leerlingen hebben door de tijd deelgenomen aan de Rekenfaculteit

Meer weten over dit programma?

Marvin

Programma manager

Sam

Zakelijk leider Rekenfaculteit

Kim

Onderzoeksmanager

Milada

Onderzoeker

Gwendoline

Programmasecretaris

Julia

Programma ontwikkelaar