Playing for Success in tijden van de Coronacrisis
Dit bericht is een onderdeel van Playing for SuccessDe coronacrisis heeft uiteraard ook haar uitwerking op de programma’s van Stichting De Verre Bergen. Gelukkig zien we daar ook veel creativiteit en veerkracht. In een serie korte nieuwsberichten schenken we aandacht aan hoe een aantal programma’s omgaat met de uitdagingen van deze tijd.
Playing for Success Excelsior was bezig om de tweede periode van het jaar af te ronden en zich voor te bereiden op de laatste periode toen het land in een intelligente lockdown moest. Dat betekende dat ze geen fysieke bijeenkomsten meer konden organiseren. Ze besloten net als de andere initiatieven van De Verre Bergen de schouders eronder te zetten en te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Allereerst hebben ze de oudergesprekken voor de kinderen uit de tweede periode digitaal gevoerd om de periode goed af te ronden. Vervolgens zijn ze met een groep van 65 kinderen in april digitaal gestart met de derde periode. Om de ouders erbij te betrekken is er een WhatsApp groep met hen gemaakt en hebben ze de ouderavond digitaal gedaan. Het team van Playing for Success is ook vrijwel direct aan de slag gegaan om nieuwe activiteiten te verzinnen voor de digitale bijeenkomsten. Bovendien hebben leerlingen verschillende opdrachten gekregen om deze thuis uit te voeren in het zogeheten ‘’Excelsior doeboek’’.
De activiteiten in deze nieuwe vorm varieerden van het bekende Kinder Kwaliteiten Spel om erachter te komen waar leerlingen goed in zijn en waar ze beter in willen worden tot aan diverse samenwerkingsspellen waarbij de kinderen leren overleggen en worden uitgedaagd om aan hun leerdoelen te werken. De samenwerkingsspellen bestonden uit; uitbeelden, tekenen en raden, verboden woord, woordzoeker en pimpampet. Drie van de 13 bijeenkomsten werden via Zoom georganiseerd in zogeheten breakout rooms om de online veiligheid te garanderen.
Om ook leerlingen zonder digitale middelen te betrekken bij het traject is er gezorgd voor 60 laptops. Daarnaast heeft het team van Playing for Succes een lespakket samengesteld, zodat leerlingen optimaal kunnen deelnemen aan de (online) lessen. Er werd door de leerlingen positief gereageerd op de aanpassingen:
“Ik vind de bijeenkomst een 8, ik vond het heel leuk. Voor vandaag heb ik geen tip maar de top is dat iedereen goed naar elkaar heeft geluisterd!’’
”Ik vind het een 9! Top: de spelletjes waren super leuk om te doen. Tip: geen, ik vond het leuk! Tip voor mijzelf: nu goed kijken wat mijn leerdoelen zijn.”
Playing for Success is voor de jongste kinderen inmiddels alweer met fysieke lessen gestart. De leerlingen op het voortgezet onderwijs krijgen nog in ieder geval tot 1 juni digitaal les.