Mentoren op Zuid in tijden van de Coronacrisis
Dit bericht is een onderdeel van Mentoren op ZuidDe coronacrisis heeft uiteraard ook haar uitwerking op de programma’s van Stichting De Verre Bergen. Gelukkig zien we daar ook veel creativiteit en veerkracht. In een serie korte nieuwsberichten schenken we aandacht aan hoe een aantal programma’s omgaat met de uitdagingen van deze tijd.
De nieuwe lichting studentmentoren en leerlingen stond in de startblokken om te beginnen aan een periode van 20 weken aan mentorbegeleiding toen het coronavirus roet in het eten gooide. De kennismakingsfase was gestart, maar de scholen gingen dicht. Hoe nu verder was de vraag aan de organisatie. Gelukkig werd er snel gehandeld. Er werd allereerst contact opgenomen met alle partners en een inventarisatie gedaan van de behoeftes en mogelijkheden van de scholen en opleidingen. Vervolgens werden er digitale middelen verschaft door de scholen om ervoor te zorgen dat de deelnemende leerlingen via Microsoft Teams of WhatsApp alsnog wekelijks hun mentoren konden spreken. Sommige scholen hebben zelfs handleidingen gemaakt voor leerlingen om hen te helpen met deze nieuwe vorm van mentoring en de organisatie van Mentoren op Zuid heeft een FAQ-pagina aangemaakt met relevante vraagstukken in deze tijd.
Omdat er een aantal scholen en opleidingen in verband met de coronacrisis besloot af te zien van het mentorprogramma van dit jaar moest er een aantal nieuwe matches worden gemaakt. Dit was volgens de organisatie van Mentoren op Zuid de grootste logistieke klus. Ze zijn enorm trots dat dit samen met de partners is gelukt. Zo is ervoor gezorgd dat er nu 37 klassen, met in totaal 724 leerlingen en een zelfde aantal studentmentoren, deelnemen aan deze digitale vorm van mentoring. Daarvan zijn er ook nog eens 12 klassen nieuw bijgekomen, omdat scholen begrepen dat het wel eens een zware tijd voor leerlingen zou kunnen worden. Een extra luisterend oor kan dan het verschil maken.
Het sentiment van de studentmentoren en leerlingen is positief. Ze zijn erg blij dat het mentorprogramma op deze manier alsnog kan doorgaan. ‘’Nu de bijeenkomsten via Teams online zijn, is het alsnog mogelijk om via WhatsApp en FaceTime contact te houden met je mentee. Het is anders, maar toch ook weer hetzelfde.’’ Aldus één van de studentmentoren.
Of de digitale manier van mentoring een blijvertje is, is volgens de organisatie een vraag. Ze stellen dat de persoonlijke interactie tussen studentmentor en leerling essentieel is voor de vertrouwensband en een optimaal proces. Het is volgens Mentoren op Zuid wel goed om te weten dat ze onder ongewone omstandigheden toch hun programma’s kunnen continueren.