n’COR (spreek uit als het Franse encore) is een programma waarin jonge cultureel ondernemers uit Rotterdam samenkomen in een nieuw netwerk om hun sector en de stad een impuls  te geven.

Over dit idee

Zet vijf jonge cultureel ondernemers, sleutelfiguren uit de culturele sector, bij elkaar en laat ze een hub vormen. Een hub die deelneemt aan een internationaal seminar, vaardigheidstrainingen volgt en persoonlijke ontwikkelingssessies krijgt. Ook krijgen de ondernemers in de hub een jaar de tijd en een startbudget om iets voor de stad te bedenken. Dat ‘iets’ mag alles zijn, de vijf krijgen de vrijheid om binnen het budget te bedenken wat ze willen. Stichting De Verre Bergen is benieuwd wat dáár uitkomt. n’COR gaat het ons laten zien.

In het eerste jaar hebben de vijf deelnemers een wedstrijd uitgeschreven voor een kunstwerk in de openbare ruimte, gecreëerd door een jonge Rotterdamse kunstenaar; Rotterdam Canvas. Dit kunstwerk zal in juni 2016 onthuld worden. Inmiddels zijn ook de deelnemers van de tweede lichting n’COR bezig met hun plannen voor Rotterdam, zij doen dit in samenwerking met Rotterdam Festivals in het kader van de culturele manifestatie Rotterdam Viert de Stad.

Voorkant boekje

Deelnemers 2015/2016

Sophie BargmannFoto Sophie Bergman

Sophie Bargmann is curator en journalist en bestudeert de links tussen kunst, mode, design en consumer culture (trends). Vanuit haar socio-culturele visie maakt ze content, concepten en strategieën voor bedrijven en merken. Sophie is tevens de eigenaar van gem creative agency en ADDITORS.


Foto Rasheida AdrianusRasheida Adrianus

Rasheida Adrianus is de oprichtster van Girls ’N Cocktails Productions. Een organisatie die media & edutainment concepten ontwikkeld die bijdragen aan de ontwikkeling en empowerment van vrouwen, en jongeren die buiten de maatschappij dreigen te vallen. De gelijknamige

talkshow Girls ’N Cocktails, welke is opgenomen in het Mainport hotel, is momenteel te zien op de Amerikaanse en Caribische televisie. Daarnaast is zij de producer en bedenker van de nieuwe Rotterdamse TV serie “Girl Problems”.


Immanuel SpoorImmanuel Spoor

Immanuel is de oprichter van On Track Agency, een muziek agentschap voor getalenteerde, vooruitstrevende artiesten. Daarnaast is hij voorzitter van Stichting De Nieuwe Lichting die zich richt op het verbeteren van de culturele scene in Rotterdam. Stichting de Nieuwe Lichting is vooral gericht op muziek, zo richtten ze het Eendracht Festival op, maar betrekt ook andere kunst disciplines.


Sanne Donders

Sanne Donders

Sanne is freelance fotograaf. Ze nam in 2014 deel aan De Kracht Van Rotterdam en is nu bezig met haar eigen serie waarbij ze Rotterdammers gedurende een dag volgt en fotografeert. Aan deze serie wordt maandelijks een pagina gewijd in het Algemeen Dagblad.


Kenneth AsporaatKenneth Asporaat

Kenneth is artistiek leider en oprichter van Kentheater, Kentheater is een productiehuis gericht op comedy, spoken word en theater.

Kentheater biedt nieuw talent een platform waarbij deze met professionals aan de slag gaan en op het podium staan.

Deelnemers 2014/2015

Biografie Thijs Barendse

DSC01917Thijs Barendse is freelance programmamaker, redacteur en moderator en per 1 november 2014 directeur van publieke denktank de Dependance. Na zijn studie Internationale Betrekkingen aan de UvA werkte hij     drie jaar als redacteur bij debatcentrum De Unie. Sindsdien is hij oa. hoofdredacteur van de maandelijkse Rotterdam Late Night Talkshow, secretaris van de Pierre Bayleprijs voor kunstkritiek, connector van ondernemerscommunity R’damse Nieuwe en bestuurslid van WORM, Instituut voor Avantgardistische Recreatie.

Rotterdam is cultureel rijk, al hebben recente bezuinigingen gaten geslagen in het aanbod. De stad heeft echter nog steeds een kwalitatief hoogstaand, dwars en gevarieerd cultureel klimaat waar volop ruimte is voor experiment, provocatie, verrassing en verleiding. Het landschap is ruimtelijk en inhoudelijk versnipperd, maar biedt juist daarom ook de mogelijkheid om op onverwachte plekken tot onverwachte ontdekkingen te komen. Ondertussen is er de laatste jaren een nieuwe generatie stads- en cultuurmakers opgestaan die de open ruimte opzoekt en met branie, intelligentie en creativiteit een grote bijdrage levert aan het verlevendigen van soms vergeten en versleten stukken stad en straat.

Deze generatie voelt zich niet alleen betrokken bij de eigen toko maar ook bij de ontwikkeling van Rotterdam als geheel. Op online fora zoeken ze naar reflectie, duiding en discussie, terwijl tegelijkertijd de behoefte groeit om achter het scherm vandaan te komen en het gesprek over de stad offline aan te gaan. Met zijn publieke praatprogrammering biedt Thijs Barendse hierbij een denkraam en slijpsteen. En met de Dependance, ooit opgericht door ontwerpbureau ZUS als centrum voor stadscultuur in het Rotterdamse Schieblock, zal hij zich hier in de toekomst verder voor inspannen. Deze publieke denktank wordt een platform en (reizend) podium waar kennis en onderzoek publiek wordt verzameld, ontzameld, gedeeld en bediscussieerd. Zo kan er verder worden gebouwd aan een collectief geheugen van de stad – een geheugen dat mensen niet alleen bindt aan een plek maar hen ook prikkelt tot actie en reflectie.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Biografie Mahasin Tanyaui

DSC01859Mahasin Tanyaui is directrice van dreamers inc., oprichtster van Bnet el Maghreb, columniste bij de Moslim omroep en freelance business trainer.

Dreamers Inc. is een Rotterdamse evenementenorganisatie die zowel eigen projecten en evenementen initieert als andere organisatoren ondersteunt in de marketing & communicatie, programmering en uitvoerende productie. Door ons brede netwerk zijn we in staat om diverse doelgroepen te betrekken bij events en zo een brug te leggen tussen verschillende bevolkingsgroepen. Ons doel is ideeën te delen, te inspireren en samen kwaliteit neer te zetten. We moedigen iedereen aan hun eigen dromen te verwezenlijken en dragen daar graag ons steentje bij.

Djemaa el Fna- Eetplein Rotterdam was de droom van Joost Maaskant, eigenaar van Stichting de Loodsen. Djemaa el Fna, een bekend, toeristisch plein in hartje Marrakech (Marokko) naar Rotterdam halen, was het doel. Dreamers Inc. heeft vanaf de bodem dit idee samen uitgewerkt en opgezet. Tijdens de eerste editie (2013) hebben wij in het Rotterdamse Museumpark ruim 12.000 bezoekers mogen ontvangen. Dit jaar zelfs 15.000 bezoekers. ‘A dream came true.’

Rotterdam is tal van mooie festivals rijk, dit is er een die zich in korte tijd heeft bewezen met bezoekers uit Duitsland, Frankrijk en België. Cultureel Rotterdam blijft groeien. “Een wereldstad waar kansen voor het oprapen liggen”, aldus Dreamers Inc.

Bnet el Maghreb (Vertaling: ‘Meiden uit Marokko’) is een blog dat met bijna 10.ooo volgers op Social Media een uniek kijkje biedt in het leven van ambitieuze Marokkaanse vrouwen. Twee keer per jaar organiseert Bnet el Maghreb i.s.m. Dreamers Inc. het event Dreamparty. Dit event staat geheel in het teken van empowerment, positiviteit, ondernemerschap, samenwerkingen en bovenal: het leven vieren!

Dreamers Inc. staat voor een typische Rotterdamse mentaliteit: ‘Mouwen opstropen, schouders eronder en niet zeiken.’

Mahasin Tanyaui zal deelnemen aan het N’COR project en zal samen met de hub iets moois neerzetten, in en vóór Rotterdam.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Biografie Tjeerd Hendriks 

DSC01901Sinds mijn eerst bezoeken aan Rotterdam, als klein jongentje, ben ik verliefd op de stad. Het idee om iets te kunnen toevoegen aan Rotterdam is voor mij een enorme motivatie en met de opening van GROOS krijg ik regelmatig de bevestiging dat het platform dat GROOS is geworden een verrijking is voor de stad.

De eerste keren dat ik in Rotterdam kwam, op de toen nog kale Wilhelminapier of bij de ‘Koopgoot’ in aanbouw voelde ik de energie van Rotterdam. De mogelijkheden, de durf om aan te pakken, maar ook de eerlijkheid en dat je je eigen gang kunt gaan.

De afgelopen jaren hebben twee rode draden mij door Rotterdam geleidt. Ten eerste: barman. Bij o.a. de ‘legendarische’ nachtkroeg de Consul aan de Westersingel en meer recentelijk het begin van BAR, aan de West-Kruiskade. Ten tweede: Kunst. Drie jaar aan de Willem de Kooning Academie gestudeerd, aangenomen op Advertising maar snel de overstap gemaakt naar Autonome beeldende kunst. Tijdens mijn periode aan de WDKA een eigen atelier en galerie opgezet, Bodypower en veel meegewerkt aan projecten van andere kunstenaars, ondernemers en instellingen. Als schilder was ik na mijn expositie in WTC Art Gallery voor het moment klaar met autonoom kunstenaar zijn.

Een van mijn sterke kanten is veelzijdig zijn, mij alleen richten op bijvoorbeeld mijn schilderwerk zou betekenen mijn andere talenten onbenut te laten. Met het opzetten van GROOS heb ik ontdekt dat ik mijn veelzijdigheid kan inzetten om de stad en haar makers te dienen en wellicht op termijn naar een hoger plan te helpen.

Ik geloof sterk dat Rotterdam nog veel meer in zich heeft dan dat het nu laat zien. We moeten nóg meer durven, doen en samenwerken. Zeker in de groep die vanuit de overheid word gezien als ‘de onderklasse’. Die in combinatie met creativiteit, daar ligt mijns inziens de sleutel naar succes.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Biografie Ashley Elisabeth Nijland

DSC01828Mijn naam is Ashley Elisabeth. Ik werd geboren in 1986. Studeerde af aan de Theaterschool en aan de Kunstacademie. Nu woon en werk ik op Zuid en ben mede-eigenaar en initiatiefnemer van RAAF. Je zou RAAF kunnen zien als een totaalpakket van alles wat we graag met andere delen: creatief talent, het moois van Rotterdam-Zuid, lekker eten en ondernemend bezig zijn. Met ons onze ‘DitIsZuid-tours, werkruimte en evenementen laten we zien datZuid ‘the place to be’ is.

Daarnaast is RAAF een concept waar je constant aan moet blijven schaven. Onze omgeving veranderd constant dus wij veranderen mee. RAAF brengt voor mij alles bij elkaar wat ik tof vind: organisatie, stadsontwikkeling maar ook juist intieme wijkprojecten waar de echte verhalen van Zuid naar boven komen. Het mooiste zijn de mensen die ik ontmoet; mensen leren elkaar kennen, gaan samenwerken, inspireren elkaar en kunnen vaak meer dan ze in eerste instantie denken.

Om samen met Elke de spil te zijn in dit hele circus is een geweldig avontuur, een mega uitdaging die we iedere dag weer aangaan. Je leert veel over jezelf, over je aanpakken, over mensen en over hoe dingen goed of slecht geregeld zijn in een stad. Van alle fouten leer je en zo leer je ook dat je moet genieten van de goede momenten en soms even rust en afstand moet nemen; voor je het weet is het allemaal weer voorbij.

Mijn visie voor Rotterdam is een een Rotterdam in balans. Waar Zuid net zo zwaar meetelt als Noord. Waar Zuid geen ‘afvoerputje’ is maar een plek boordevol inspiratie en ontwikkeling. Dat is natuurlijk al lang zo maar sommige mensen willen dat (nog) niet zien.

Ashley Nijland


DSC01911Biografie Leal Arazzi van Herwaarden

Vriendelijke reus, professionele danser, boekenwurm, docent, communicatie-expert, bijdehandje, evenementenorganisator, ondernemer, levensgenieter

Leal groeide op in een achterstandsbuurt in Rotterdam en had altijd het gevoel er niet bij te horen. Op 20 jarige leeftijd besloot hij het roer om te gooien en wat van zijn leven te maken. Sindsdien heeft Leal jaren van intensieve danscoaching ondergaan van Lloyd Marengo, oprichter van het HipHopHuis. In deze periode is Pop’arazzi Crew opgericht.

Pop’arazzi staat bekend als één van de meest succesvolle danscrews van Nederland. Ze waren publiekslieveling toen ze verschenen op ‘Holland’s Got Talent’ voor miljoenen kijkers. Verbazingwekkend genoeg heeft Leal ook Nederland vertegenwoordigd voor 20.000 mensen op dé wereldkampioenschap van hiphop dans, Juste Debout in Parijs.

Leal heeft zelfs opgetreden in opdracht van wereldwijde merken zoals Red Bull, Toyota en Nike. Veelzijdigheid is een belangrijk onderdeel van zijn allure. Van Amerika tot Japan, heeft hij persoonlijk training ontvangen van de beste dansers ter wereld.

Gedreven door een drang naar het opzetten van nieuwe initiatieven met vrienden, heeft Leal feesten, workshops en dansbattles georganiseerd. Tot op de dag van vandaag heeft Leal een jaarlijkse rol als programmaleider van The Notorious IBE, één van de grootste dansfestivals ter wereld.

Leal is momenteel leider van educatie en evenementen bij het HipHopHuis, dezelfde plaats die zo cruciaal was in zijn leven en carrière. Nu heeft hij de eer van het coachen van de honderden jongeren die wekelijks een bezoek brengen.

Leal heeft de ervaring die hij heeft opgedaan met het leiden van zijn crew toegepast door zijn eigen bedrijf op te richten, Circle of Codes, een lifestyle marketing bureau voor en door de community. Met Circle of Codes is hij bruggen aan het bouwen tussen bedrijven en de ‘street culture’ waar beiden beter van worden. Door dit te doen wilt hij artiesten en bedrijven helpen een verschil te maken door mensen te inspireren om hun droom te volgens in plaats van te luisteren naar hun angsten.

Wat en waarom

ncor-foto

n’COR vloeit voort uit een partnership met het Salzburg Global Seminar (SGS). Deze organisatie wil huidige en (mogelijke) toekomstige leiders uitdagen wereldproblemen op een innovatieve manier op te lossen. Hiertoe organiseert SGS onder andere jaarlijks allerlei workshops en seminars voor verschillende doelgroepen.

Young Cultural Innovators

In de zomer van 2014 ontving Stichting De Verre Bergen een uitnodiging van Salzburg Global Seminar om aan een nieuw seminar deel te nemen: het Young Cultural Innovators Forum. Dit seminar brengt jonge, culturele vernieuwers uit verschillende landen bij elkaar. In totaal doen er jaarlijks ongeveer 50 deelnemers mee uit meer dan 10 verschillende steden waaronder Buenos Aires, Tokyo, Baltimore, Karachi en Johannesburg.

Stichting De Verre Bergen besloot om een programma te bouwen rondom het seminar in Salzburg: n’COR. In de zomer van 2014 zijn de deelnemers uit het Rotterdamse culturele veld geselecteerd voor het eerste jaar, voorgedragen door representanten van de culturele sector zelf. Het zijn stuk voor stuk sleutelfiguren binnen hun eigen discipline en community. Mannen en vrouwen, tussen de 18 en 35 jaar oud. Meer informatie over hen is te vinden onder het kopje ‘biografie deelnemers 2014/2015.

Vaardigheden

Voor het seminar in oktober 2014 reisden zo’n 50 deelnemers naar Salzburg af, waaronder de vijf Rotterdammers. Gedurende zes dagen volgden ze verschillende workshops op het gebied van leiderschap, vernieuwende businessmodellen en de rol van cultuur in de ontwikkeling van een stad. Naast nieuwe vaardigheden en kennis hebben de deelnemers ook internationale contacten opgedaan, wat hen verder helpt in de ontwikkeling van hun eigen carrière en die van hun organisaties. Naast hun deelname aan het seminar kregen de vijf bij thuiskomst een vrij te besteden budget om hun gezamenlijke ideeën vorm te geven, dit werd de wedstrijd Rotterdam Canvas. In 2015 trad de tweede groep in de voetsporen van hun voorgangers en reisden ook zij naar Salzburg voor een inspirerende week. Na terugkomst wachtte hen, naast het trainingsprogramma, een opdracht van Rotterdam Festivals.

Vernieuwen

De lange termijn ambitie is om elk jaar een aantal nieuwe deelnemers te selecteren waarmee een sterk Rotterdams netwerk ontstaat dat de huidige culturele sector kan versterken en vernieuwen. Voor Stichting De Verre Bergen was het eerste jaar, 2014-2015, een pilot, waarin we gekeken hebben wat het programma ons, de deelnemers en de stad heeft gebracht. De pilot heeft Stichting De Verre Bergen het belang laten zien van het vernieuwen van de culturele sector door het stimuleren van veelbelovende culturele ondernemers die een netwerk vormen. Daar zijn er dit jaar weer vijf ondernemers geselecteerd, en wordt nadrukkelijker ingezet op het versterken van ondernemersvaardigheden. Om een beeld te krijgen van de ondernemersvaardigheden van de deelnemers voerde de Young Advisory Group (YAG) een business scan uit. Op basis hiervan, en de behoeftes van de deelnemers, vinden er gedurende het jaar verschillende workshops plaats. Daarnaast is er ruimte voor individuele coaching van de deelnemers door experts uit het veld en wordt er samengewerkt met Rotterdam Festivals in de vorm van een concrete opdracht iets te organiseren in het kader van de culturele manifestatie Rotterdam Viert de Stad.

Partijen

n’COR is een initiatief van De Verre Bergen. We werken samen met Salzburg Global Seminar.

Voor het tweede jaar van het programma is een samenwerking met Rotterdam Festivals opgezet. Rotterdam Festivals begeleidt de ondernemers bij het uitvoeren van hun plannen voor de culturele manifestatie Rotterdam Viert de Stad.